85 starter och många vinnare

21 JUN 2018 07:34
Den 16-17juni var det för andra året i rad dags för Christas Minnestävling och i år blev det fullt startfält. På lördagen var det dressyr och på söndagen hoppning och vi fick se ekipage på alla kunskapsnivåer och i alla åldrar.
  • Skapad: 21 JUN 2018 07:34

Vi har skapat denna tävling till minne av vår förra ordförande Christa Löwl. I den här tävlingen kan alla vara med, från nybörjare till avancerade och i alla åldrar.

På morgnarna hängde en viss nervositet i luften när förberedelserna pågick. Hästar skulle ryktas, manar flätas och nu gällde det att göra sitt bästa. Ändå var det lugnt i stallet och alla hjälptes åt. Det var en härlig stämning.

Dressyr på olika nivåer

Först ut på lördagen var barn och ponnyer som red enkla rundan i dressyr för nivå grön och blå. De fick hjälp av ridläraren Nina Latumaa och alla lyckades mycket bra.

Sedan ökade svårighetsgraden och till slut fick vi se några av våra mest rutinerade medlemmar visa dressyr på högre nivåer.

Ekipagen är indelade i olika klasser och tävlar med jämbördiga så att alla har en god chans. Det gör också att det blir flera vinnare under tävlingen. Antalet placerade beror på hur många som startar i en klass.

I dressyren var följande placerade:

Juniorer lektionshäst

1. Emma Forslöw-Karlsson - Safir Birkedommergård

2. Ebba Rydh- Lando

3. Moa Fredriksson - Willows Master Class

Lektionsponny

1. Sofia Hjalmarsson - Westpoorts Ettie

2. Tanja Persson - Gallardo

3. Clara Leander - Lisselan Sugar

Privatponny/-häst

1. Asta Leinonen Sik - Prins

Seniorer lektionshäst

1. Jessica Sedelke - Zatoska

2. Sara Arrhenius - Ironja

3. Kristina Frändén - Attyrory Mandy

Här finns hela resultatlistan.

Priserna delades ut av Gunnie Carnestedt som representerade Christas familj i egenskap av hennes syster.

Hoppning på olika höjder

Även i hoppningen på söndagen började vi med de yngsta tillsammans med några av våra fina ponnyer. Det är trevligt att se att våra ponnyer kan ridas och tävlas både av mindre och mer erfarna på olika nivåer. Alla fick öva en liten stund under ledning av Nina Latumaa och sedan var det dags för tävling.

Bedömningen var det som heter "A: Inverkan" och domaren Kelly Haag gav alla poäng. Det handlar alltså inte om att hoppa högst eller rida snabbast utan om att rida väl.

Även här är de tävlande indelade i klasser där de hoppar på olika höjder, från 30 cm till 90 cm. Ju mer rutinerad man är, desto högre ska man klara att hoppa.

Både Sofia Hjalmarsson på Westpoorts Ettie och Jessica Sedelke på Zatoska lyckades vinna båda dagarna. Placerade i hoppningens olika klasser blev:

Juniorer lektionshäst

1. Amanda Saidra - Wembley

2. Ebba Rydh - Geniek

3. Line Nilsson - Wembley

Lektionsponny

1. Sofia Hjalmarsson - Westpoorts Ettie

2. Nelly Hörberg - Westpoorts Ettie

3. Marcus Härdner - Opal

4. Clara Damberg - Blauwendraas Ushi

5. Mirjam Ahlm - Oslo

5. Clara Leander - Lisselan Sugar

Privatponny/-häst

1. Ella Ström - Klaus

2. Sarah Axelsson - Polly

Seniorer lektionshäst

1. Jessica Sedelke - Zatoska

2. Sara Arrhenius - Ironja

Här finns hela resultatlistan.

Priserna delades ut av Christas dotter och son, Anna Tillander och Micke Tillander. Stort tack till familjen för att ni ställde upp även i år!

Vinnare på andra sätt

Förutom att vinna själva tävlingen ger den här typen av tävlingar möjlighet att vinna på flera andra sätt. För någon kan det vara att våga ställa upp i sin första tävling, för någon annan att övervinna nervositeten och för en tredje att klara det där ännu svårare programmet. Att utmana sig själv lite och se att man klarar något är också att vinna.

Härlig publik

Under dessa dagarna visade också våra medlemmar och de som kommit för att heja vilken härlig stämning vi har på läktaren och tävlingsplatsen. Det var gott om applåder och glada tillrop.

Utanför ridhusen hade serveringen flyttat ut i det härliga sommarvädret och där kunde man på lördagen även få grillad hamburgare.

Det finns många att tacka!

Det är en hel del arbete både före, under och efter en tävling som denna och det är vår Tävlingskommitté som gör det arbetet tillsammans med våra fantastiska funktionärer. En stor eloge till dem alla för ännu ett fantastiskt arrangemang!

Vi vill också tacka alla ryttare för deras fina insatser.

Tack också till alla som kom och hejade!

Sist, men inte minst vill vi framföra ett varmt tack till vår sponsor dessa två dagar som gjorde att det var fina priser: Advokatfirman Mats Carnestedt. I vissa prispåsar fanns också en bok från Klickerförlaget som vi fått av dem.

Här kommer många härliga bilder. Stort tack till Nelly Hörberg som var fotograf båda dagarna!