Varm och solig sommarfest

12 JUN 2019 07:58
Det var många som kom för att se nya stallet, umgås, njuta av hästinspirerad fika och vara med på femkampen den 6 juni.
  • Skapad: 12 JUN 2019 07:58

27 grader och strålande sol gjorde att de flesta sökte sig i skuggan under taket vid entrén till nya stallet när vi samlades.

Festen började med ett välkomsttal av föreningens ordförande, Carina Carlsson, som började med att säga att "Ibland är resan både lång och krokig. Vi hästmänniskor är ju kända för att jobba enträget mot våra mål det har vi verkligen bevisat." Många instämde i det.

Många sökte sig till skuggan i värmen medan ordförande Carina Carlsson hälsade välkommen till festen. Foto: Eva Bergman

Samtidigt som vi firade detta stora delmål i moderniseringen av ridanläggningen och blickar framåt, för det finns mer att göra, så ville hon att vi också skulle stanna upp en stund och vara stolta över och glädjas åt det som vi har skapat tillsammans.

"Vi har en fantastisk kamratskap. Här umgås vi alla oavsett bakgrund, ålder, kön eller hur vi ser ut på samma villkor. Här har vi stallvärdar som ställer upp och hjälper de yngre, skötare som tar väl hand om våra hästar och det finns så många fantastiska medlemmar här och så många härliga dimensioner av den här verksamheten som gör att vi alla ska känna stolthet över det som vi har skapat och har. Det här är mycket mer än bara en ridskola."

Bakom allt ligger förstås många timmar av hårt arbete och det är många som har bidragit, i stort som i smått.

"Skulle jag nämna alla vid namn så skulle sommarfesten övergå i vinterfest.", sa Carina.

Men några personer fick ett särskilt tack för sina insatser som har varit eller är utöver det vanliga, först och främst föreningens tidigare ordförande Christa Löwl som med stor klokhet och kraft påbörjade föreningens resa mot modernisering.

Övriga personer som tackades särskilt var aktiva i föreningen, ett par ända sedan 1970-talet, några politiker och tjänstemän på Järfälla kommun och så naturligtvis vår personal som från tidig morgon till sen kväll sliter med stall, hästar, ridlektioner, planer, administration och allt annat. De fick också en varm applåd.

Slutligen tackade en av våra mångåriga medlemmar, Eva Bergman, vår ordförande för hennes insatser och nämnde bland annat det tålamod som har krävts för att driva detta.

Inne i stallet var det uppdukat förfriskningar i form av äppelcider, havrekakor, morötter och en så god dipp att vi hade kunnat sälja den på burk. Det blev en del morötter över och dessa fick givetvis våra hästar festa på till kvällen.

Mumsiga hästrelaterade förfriskningar. Foto: Eva Bergman

Det var många som uttryckte stor uppskattning över hur fint stallet är. Den dubbla takhöjden i stalldelarna, att det är just i två delar vilket gör att det blir lite mysigare än med en enda lång stallgång, gummigolvet som dämpar ljudet, de rymliga boxarna, alla fina förvaringsutrymmen och den rejäla och välordnade sadelkammaren samt de fina utrymmena på övervåningen med framförallt teorisal, pentry för ridelever och omklädningsrum. Där upp kan man också stå och titta ner på hästarna i stallet genom ett fönster.

Det är härlig rymd med full takhöjd i nya stallet. Foto: Eva Bergman

Ordning och reda i den vackra och rymliga sadelkammaren. Foto: Eva Bergman

Medan de vuxna beundrade stallet, umgicks och fikade så gick barn och ungdomar ut och var med på en klurig femkamp som Ungdomssektionen arrangerade. Den tog hela tre timmar och det fanns uppgifter att lösa över stora delar av gården, vilket alla gjorde med stor ambition.

Det är alltid lika roligt att träffa andra medlemmar. Foto: Eva Bergman

Ett varmt tack till Eva Bergman för att hon höll i festligheterna, till övriga funktionärer, till vår fantastiska Ungdomssektion och till alla som kom och gjorde detta till en riktigt trevlig fest!

Det nya stallet är nu nästan klart för inflyttning.