Avtalet undertecknat - vi är hoppfulla

10 MAJ 2019 14:29
Efter förra veckans händelser har nu kommunen bestämt sig för att signera avtalet som vi kämpat för så länge och fatta beslut om övertagande av ridhusen. - Några steg återstår innan allt är i hamn, men vi är hoppfulla, säger föreningens ordförande.
  • Skapad: 10 MAJ 2019 14:29

Avtalet signerades på fredagen och innehöll ett par mindre ändringar. Det som väntar nu är beslut om avtalet i Kommunstyrelsens Arbetsutskott den 29 maj. Under förutsättning att avtalet godkänns där så har vi tillgång till stallet från 1 juni.
- Vilken dag det blir exakt bestämmer Nina som är ridskolechef, så det återkommer vi om. Framförallt innebär detta att vi nu kan börja jobba med utökningen av verksamheten till hösten som är så viktig, säger Carina Carlsson.

Det som sedan utestår är vad som ska ske med ridhusen som föreningen byggt och äger. Sedan 2012 har vi önskat att kommunen ska ta över dem och ansvara för dem, vilket kommunen sagt sig vara positiva till. Beslut om detta kommer förhoppningsvis att ske på kommunfullmäktigemötet i juni, men allra senast den 31 oktober.

- Vi har svårt att se att de kommer att säga nej till det av flera skäl. Det är bättre för båda parter att kommunen äger och sköter allt som gäller fastigheterna, vilket också varit kommunens hållning.

Nu undrar säkert många om det bli något nytt datum för invigning.
- Något ska vi hitta på. Exakt vad återkommer vi till inom kort.

Apropå det vill vi gärna bemöta frågorna kring hur vi kunde bjuda in till en invigning utan att ha tillgång till stallet.
-För det första var vi överens om ett avtal och att tillträde skulle ske den 1 maj och för det andra fick vi ett löfte om att hålla invigningen även om allt inte var helt i hamn. När vi hade det bjöd vi in till invigning, förklarar Carina Carlsson.

Båda parter var överens om att inflyttning skulle ske så snart som möjligt och då har man givetvis ha invigning först, innan man tar det i drift. Projektavdelningen på kommunen har jobbat hårt för att få allt klart och från föreningens sida har vi bidragit dels till det och dels till att få nödvändiga tillstånd på plats, försäkringar och annat.

- Nu håller vi tummarna för att alla beslut fattas utan problem och jobbar vidare för att snart kunna flytta in i det nya stallet.

Styrelsen vill framföra ett varmt tack till vår fantastiska personal som trots att det varit motgångar kämpat vidare i vardagen samt till alla våra medlemmar och alla andra som gett oss ett så fint stöd i den situation som uppstod! Ni har ännu en gång visat hur fantastisk ridsporten är.

Det nya stallet är nu nästan klart för inflyttning.