Felicia satsar mot Tokyo!

26 SEP 2019 08:42
Många kom för att lyssna på Felicia Grimmenhags berättelse om vägen från det hemska mopedolyckan då hon bland annat förlorade båda sina ben till att hon nu är aktuell för OS i Tokyo 2020.
  • Uppdaterad: 26 SEP 2019 08:42

I olyckan med bilen krossades båda hennes knän. Hon flögs med helikopter till sjukhus där hon fick hjärtstillestånd. I femton minuter var hon död. Hon hade också många andra svåra skador.

Felicia hade ridit lite tidigare. Men hon var inte en sådan tjej som hållit på med hästar i många år när hon den där sommardagen 2011 blev mycket allvarligt skadad. När hon vaknat upp och börjat ta tag i sin nya situation så var det dock att rida som var en av de saker hon bestämde sig för att göra igen.

Hon tog sig ur den sorg och frustration hon kände och berättade att hon insåg att hon hade två val: sitta och tycka synd om sig själv eller satsa järnet.

Att komma upp i sadleln igen var förstås att satsa järnet och där fick hon hjälp av Marie, mamma till en av hennes kompisar som hade hästar och som nu är Felicias medhjälpare på många sätt.

Elitsatsningen drog igång på allvar 2014. Sedan dess har hon haft olika hästar och numera är det den ståtlige Tarot E som hon tävlar med.

Foto: Nelly Hörberg

Även om det givetvis har varit motgångar längs vägen, som när hon trillade av och skadade sig för ett år sedan, har hennes inställning, envishet och hårda arbete tagit henne till flera framgångar. Bland annat kom hon sjua på EM i Göteborg 2017.

Sponsorerna har radat upp sig och gjort denna satsning möjlig. Hästen ägs av flera välkända ridsportprofiler som Jana Wannius och Patrik Kittel och två av hennes sponsorer är Krafft och Agria.

Tarot var givetvis med på hennes clinic och verkade trivas bra. Vi fick se hur det fungerade att rida med två spön istället för skänklar, hur hon använder röstkommandon och sin sits.

Hemma i stallet kan Felicia göra det mesta. Mocka är svårare med rullstolen i boxen som sjunker ner i spånet.

Upp på hästen kommer hon antingen genom att använda en ramp eller som denna kväll, genom att Marie lyfter upp henne.

Foto: Nelly Hörberg

Ibland får Felicia möjlighet att rida andra hästar än sin egen och hon berättade att hon föredrar ridskolehästar framför välutbildade dressyrhästar. Ridskolehästar är de smartaste, menar hon. De är vana att ha olika ryttare på ryggen och har lärt sig att gissa sig till vad ryttaren vill.

Nu är Felicia aktuell för Paralympics i Tokyo 2020. Då kommer vi att hålla tummarna och heja allt vi kan.

Stort tack till Felicia, Tarot E och Marie för en fantastiskt intressant clinic som vi berördes av!

Här kan du läsa mer om Felicia Grimmenhag: