Kommunen tar över ridhusen

16 OKT 2019 11:09
Beslutet att ta över ridhusen som föreningen byggt och äger är äntligen i hamn. Det innebär att vi inte längre behöver ta ansvaret för dem utan kan fokusera helt på verksamheten.
  • Skapad: 16 OKT 2019 11:09

Föreningen har byggt båda ridhusen, det lilla 1978 och det stora 1997. Finansieringen har vi själva stått för men fått en del bidrag till från Järfälla kommun.

Frågan om att Järfälla kommun ska ta över ridhusen har varit på agendan i mer än tio år. När vi 2016 skulle driva ridskola i föreningens regi var vi överens om att det var en förutsättning att kommunen tog över ridhusen. De pengar som föreningen då hade behövdes för att starta ridskolan och kunde inte användas till fastighetsunderhåll.

Men precis som renoveringen och nybygget av stallen och avtalet har detta också blivit försenat.

- Vi är mycket glada för att detta äntligen är klart. Vi får fortsatt ansvar för några saker, men det viktigaste, de stora kostnaderna och riskerna har vi nu överlåtit till kommunen, säger Carina Carlsson, ordförande i Järfälla Ryttarförening.

Avtalet mellan kommunen och föreningen innebär bland annat en renovering av elinstallationen och ny belysning så snart som möjligt och arbetet är redan påbörjat.