Man måste förstå hästen för att kunna rida

15 FEB 2019 13:21
Vårterminens första clinic lockade många åhörare på läktaren. Den hölls av Fia Klarbrant och vi fick höra många intressanta och nyttiga saker medan vi fick se ridskolechefen Nina Latumaa rida egna hästen Svarten.
  • Skapad: 15 FEB 2019 13:21

- Ridpasset börjar i stallet, sa Fia Klarbrant.
Det är där vi först skapar en nödvändig kontakt och relation med hästen, menar hon.

Det är djur vi rider på, individer precis som vi människor. För att kunna rida på dem måste vi också lära känna och förstå dem. Det behövs när vi ska sitte på deras ryggar och samarbeta. Att komma till stallet i god tid och kunna vara med hästen som man ska rida är viktigt.

I grunden är ridning enkelt, menar Fia. Det gäller att sitta mitt över hästen i balans och sedan använda sin kropp för att påverka den. Fast det är just det som är ack så svårt. För att klara det krävs att man är vältränad och har god kroppskontroll. Ett sätt att skapa balans är att stretcha innan vi rider. Hur många gör det? undrade Fia.

Allt vi gör påverkar hästen. Det blev mycket tydligt när Nina satt helt stilla i sadeln, mitt över hästen, med långa tyglar. Svarten stod lugnt och stilla och rörde knappt ett öra. När hon flyttade vikten och skänkeln bara lite så började Svarten att röra sig.

Hästar är känsliga och allt vi gör där på ryggen ger dem signaler. Vi ber dem om något och hästar vill gärna göra det vi ber dem om. Ber vi om för mycket på samma gång och kanske rent av skickar motstridiga signaler, så vet förstås inte hästen riktigt vad den ska göra. Det är inte hästen som är dum om det inte blir som vi har tänkt oss, det är vi som måste lära oss att kontrollera våra signaler.

Fia återkom till det här med personligheter. Svarten är en snygg häst med mycket karaktär. Hur enkelt och vackert det än ser ut när Nina sitter på så är han inte enkel att rida. Han måste övertygas och lirkas med och det går inte att pressa honom. Då protesterar han och det fick vi också se prov på.

Vid ett tillfälle tvärnitade han inför Ninas önskemål och backade många steg. Vid ett par andra kastade han upp huvudet och drog iväg. Spontant känner många av oss att man då vill dra i nödbromsen, men nu fick vi se hur det ska lösas: framåt och med beröm efteråt!

Nina gav sin häst lite lösare tyglar och drev på framåt i galopp. Då släppte spänningen hos hästen och hon kunde snabbt samla ihop honom igen och göra ett nytt försök med det hon hade tänkt sig.

Ibland går det inte alls. Det man har tänkt sig att göra på ridpasset vill eller förmår hästen av någon anledning inte göra. Då får man helt enkelt finna sig i det och göra något annat eller kanske rent av avsluta ridpasset tidigare än man har tänkt sig. Vi måste ha hästarna med oss och göra sakerna tillsammans. Det är inte konstigare än att vi människor får instruktioner att göra något när vi sitter där på hästryggen men inte riktigt får till det. Vi måste få öva och det måste hästarna också med bibehållet eller ännu hellre förbättrat självförtroende.

Vad önskar vi oss för typ av hästar att rida på, frågade Fia publiken? Det kom några önskemål, exempelvis att de ska ha egen energi och vara lydiga.

Sedan vände hon på frågan; vilken ryttare önskar sig hästarna? Väl värt att fundera på.

Vi tackar Fia, Nina och Svarten för en mycket givande clinic!

Nästa clinic är den 25 mars med Mari Zetterqvist Blokhuis och Lotta Wanning. Boka i kalendern så att du inte missar den!

Här kommer några härliga bilder. Foto: Nelly Hörberg

Det nya stallet byggs nu och skulle enligt planen vara klart för inflyttning i november 2018. Det är dock försenat så inflyttning kommer försenas en bit in på 2019.