Nya stallet försenat - utökad verksamhet dröjer

28 SEP 2018 16:38
Planen var att det nya stallet skulle vara klart den 1 november. Nu kommer det att bli en bit in på nästa år. Det gör att vi också måste vänta längre än vi tänkt på att utöka ridskoleverksamheten som blir först till höstterminen 2019.
  • Skapad: 28 SEP 2018 16:38

Det senaste budet är att stallet kan vara klart i januari, men mycket återstår och vi inser att det kan bli ännu mer försenat. Förutom själva stallet är det också många andra saker som måste på plats.

När renoveringen av gamla stallet blev försenad så blev det mycket kostsamt för oss då vi redan hade dragit på oss kostnader och inte fick de beräknade intäkterna, så den risken har styrelsen beslutat att vi inte ska ta igen.

Förutom att själva byggnaden måste vara klar och fungera så måste också olika tillstånd vara klara. Vi ska sedan hitta hästar och utrustning, se till att allt kommer iordning och vi måste placera elever i grupperna. Det är ett omfattande arbete som kommer att kräva stora insatser både av personal och ideella krafter.

Genom att vi inte kommer igång till terminsstarten blir detta svårare eftersom även ridsporten pågår terminsvis. Vi kan ju idag inte lova några elever i kön en plats vid någon specifik tidpunkt och då kan de i sin tur inte tacka ja till en plats som de kanske får.

Det är även andra saker som måste till för att det ska bli en färdig idrottsanläggning för hästsport med bland annat hagar, gångvägar och belysning, staket och trafiken reglerad på ett säkert sätt.

Eftersom detta är en säkerhetsfråga och detta måste vara i ordning när hundratals personer, främst barn och ungdomar, ska vistas på anläggningen tillsammans med hästar.

För dem som står i kö till en plats innebär det längre väntan än vi hade förväntat oss. Det är givetvis tråkigt, men alla förstår säkert att vi inte kan påskynda färdigställandet och utökningen utan får anpassa oss till det här.

Vi ser mycket fram emot att allt blir klart, att vi kan inviga hela anläggningen och att fler får plats i vår verksamhet.

Har du frågor är du välkommen att höra av dig till Carina Carlsson, ordförande i Järfälla Ryttarförening på This is a mailto link

Det nya stallet byggs nu och skulle enligt planen vara klart för inflyttning i november 2018. Det är dock försenat så inflyttning kommer försenas en bit in på 2019.