På besök i nya stallet

27 NOV 2018 20:34
Vi har varit i nya stallet och tagit en titt. Det är fortfarande mycket arbete kvar, men det kommer att bli riktigt fint.
  • Skapad: 27 NOV 2018 20:34

Tillsammans med kommunens projektledare fick styrelse och personal i helgen komma in på byggarbetsplatsen och se hur det börjar arta sig.

Ännu vet vi inte exakt tidpunkt när det kommer att bli klart, men vi siktar på att flytta in till våren. Då kommer ponnyerna att vara kvar i gamla stallet och de stora hästarna att flytta till det nya stallet. Till hösten kommer vi att kunna ha fler hästar och utöka verksamheten.

Personal och styrelse var förväntansfulla. Eftersom det är en byggarbetsplats har vi inte tillgång till att gå och tjuvtitta, så vi var glada för att Claes från Järfälla kommun tog sig tid för en visning.

Äntligen får vi gå in och titta.

Taket är på, fönstren sitter i och mycket annat är på plats, men det återstår fortfarande en hel del arbete.

På ena långsidan har de nu börjat sätta upp den faluröda panelen. Stallet kommer förstås att smälta väl in i miljön på Säby gård.

Inne i det som framöver kommer att vara till för foder- och ströförvarning målas det fasadpanel.

Stallet består av två skepp med en sektion emellan där det komner att finnas sadelkammare, tvättstuga och förråd. Totalt blir det 26 boxplatser fördelade på de två skeppen. I båda stalldelarna blir det full takhöjd över två vångar. Här kommer det att bli ljust och bra luft.

Här ser man övervåningen som kommer att finnas på mitten av stallet, givetvis med fönster så att man kan titta ut på hästarna. I mitten är stallgången som kommer att ha gummibeklädnad för att det ska dämpa ljudet och vara halkfritt och på varje sida blir det boxar. Alla boxar har fönster så varje häst får ett eget fönster att titta ut genom.

Övervåningen når man via en trappa eller med hiss.

Härliga takfönster släpper in dagsljus. Till höger blir det omklädningsrum med duschar, ett för män och ett för kvinnor. Längst bort blir det en samlingssal där vi kan ha teoriundervisning, möten och annat.

Gott om fönster ger även en ljus övervåning. Förutom omklädningsrum och samlingsrum så kommer här att finnas ett litet mötesrum, ett rum där vi kan ha annan träning för ryttare samt ett öppet rum med pentry där det går bra att träffas och fika.

Har du frågor är du välkommen att höra av dig till This is a mailto link

Nu ser vi fram emot att stallet blir klart!

Foto: Ann-Christine Schönning Perotti

Det nya stallet byggs nu och skulle enligt planen vara klart för inflyttning i november 2018. Det är dock försenat så inflyttning kommer försenas en bit in på 2019.