Populär clinic om veterinärvård och utrustning

2017-11-23 15:58
Höstterminens tredje clinic handlade om veterinärvård och hästens utrustning. Ridläraren Nina Latumaa och veterinären Lena Malm berättade om många intressanta saker.
  • Uppdaterad: 2017-11-23 15:58

En röd tråd genom hela genomgången var fokus på hästens friskvård och välmående. Vi berörde utfodring och många fick lära sig något nytt om hö, hösilage, ensilage och vilka utfodringsrutiner hästar mår bäst av.

Vi tog även upp en del om rörelsebehov och skaderisker. En viktig del handlade om hur man själv som ryttare - oavsett om man har egen häst eller rider på ridskola- bara genom att titta i boxen, studera hästen noga och visitera den kan få reda på väldigt mycket om hur hästen mår och vad den behöver.

När det gällde utrustning var det fokus på hur olika sadlar och betslingar påverkar hästen samt hur viktigt det är att allt anpassas till hästen. Hästar har olika sadellägen och det kan dessutom förändras beroende på träning men också över säsong. När hästen är fet efter betet kan läget se helt annorlunda ut än ett halvår tidigare. Det är heller inte säkert att den dyraste sadeln passar bäst.

Det kom många frågor om bett och Nina förklarade tydligt att man ska ha ambitionen att göra det enkelt men att det gäller att hitta bett som hästarna trivs med. Ibland måste man också lägga tid på bra kompromisser eftersom hästarna behöver fungera för såväl oerfarna som erfarna ryttare.

Foto: Titti Hübinette

Det nya stallet byggs nu och ska vara klart för inflyttning i november 2018.

Viktigt om smittspridning

Kvarka och andra smittor dyker ibland upp på olika ställen, bland annat ridskolor. Det kan bli förödande för verksamheten.

Här får du veta vad du ska tänka på för att vi ska undvika smittor