Ridbanekort

Du som har egen häst är välkommen att använda våra två ridhus och vår ridbana utomhus mot en avgift genom att ha ett ridbanekort. Vi har fina och välskötta underlag i båda ridhusen bestående av sand och spån och på utebanan grus och flis.

Du får också använda det hindermaterial som finns i bomförråden i stora ridhuset, på sargen i lilla ridhuset och invid utebanan. Hindermaterialet i hinderförrådet under läkten i lilla ridhuset får ej användas. Dressyrstaketet som finns i stora ridhuset får inte heller användas.

Ridbanekortet gäller per häst. Det innebär alltså att även en medryttare kan nyttja ridbanorna på samma kort. Däremot kan inte en person använda samma kort för flera hästar.

Ridbanekort vårterminen 2018:

Termin, 13 augusti-31 december: ... 1 200 kronor

Kvartal, oktober-december

Kvartal, januari-mars

... 800 kronor

För häst nummer två och fler kostar terminskortet 900 kronor och kvartalskortet 600 kronor. Samma pris för månadskort.

För ekipage som har stallplats på Säby gård ingår ridbanekortet i avgiften för stallplatsen.

Ansökan om ridbanekort

Vi har ett begränsat antal platser. Vi ger företräde till privatryttare från stallen med ridavstånd till Säby gård, det vill säga Akalla, Hägerstalund, Lilla Järva och Rocksta.

Här ansöker du om ridbanekort.

Du får en bekräftelse och ett ridbanekort från oss när du har fått en plats och har betalat kortavgiften och medlemsavgiften. Samtliga avgifter faktureras med tio dagars betalningstid. Betalar du snabbare kan du få ditt ridbanekort snabbare. Ridbanekortet måste vara betalt innan du börjar nyttja ridbanan, så räkna med en veckas handläggningstid.

Ångerrätt

Du har enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) rätt att ångra dig och avboka ditt ridbanekort genom att meddela oss senast 14 dagar efter din anmälan. Om du dock har betalat fakturan och ridbanekortet har utfärdats och skickats till dig så har du accepterat att avstå från ångerrätten.

Vill du ångra dig så meddelar du oss på This is a mailto link

Betalning

Ridbanekorten betalas till Järfälla Ryttarförening mot faktura.

Det är inte tillåtet att använda våra ridbanor utan bokning och betalning.

Träningar

Ridbanekort krävs ej för att delta i träningar eller andra evenemang som arrangeras av Järfälla Ryttarförening.

Medlemskap

För att kunna lösa ridbanekort krävs medlemskap i Järfälla Ryttarförening. Medlemskapet ska vara betalt innan du kan få ett ridbanekort och börja använda det. Tidigare års medlemskap gäller under januari. Det ansöker du om här. Medlemskap faktureras.

Tillgängliga tider

Ridskolan är prioriterad på anläggningen och har företräde, men för dig som privatryttare finns det alltid en ridbana ledig, antingen i ridhus eller utomhus. Vid särskilda evenemang kan hela anläggningen vara bokad.

Det ordinarie schemat för lektioner finns i vår kalender som du hittar här.

Där finns också övriga bokningar såsom kurser, tävlingar och annat. Bokningar kan göras från dag till dag, så kontrollera tillgängligheten innan du beger dig till ridbaorna.

Även andra har tillgång till ridbanorna samtidigt som du. Det kan även pågå privatlektioner på ridbanorna och då gäller att övriga visar hänsyn och så gott de kan lämnar företräde till den som har anlitat en tränare.

Harvning och vattning av ridbanorna kan förekomma på alla tider utanför lektionsverksamheten.

Vissa tider kan vara reserverade för endast dressyr och då får inte bommar eller annat material finnas på ridbanan. Några tider är särskilt avsatta för att man ska kunna ta fram hinder och hoppa. Det är tillåtet att rida samtidigt, men de som hoppar har företräde.

Hästtransporter

Det finns normalt sett gott om plats för hästtransporter på parkeringen nedanför våra ridhus (på vänster sida när du kör in mot ridhusen) eller på parkeringen mitt emot invid den första byggnaden på höger sida i allén. Parkering, i- och urlastning är ej tillåten på planen utanför ridhusen.

Under hösten kan det dock bli vissa begränsningar under en viss tid då parkeringarna ska byggas om.

Bokning

Bokning av ridbanor får endast ske undantagsvis. För bokning av ridbana, kontakta This is a mailto link

Egen tränare

Du får anlita en tränare att ha med dig så länge ni följer de regler och policyer som gäller hos oss. Maximalt en tränare i ridhuset åt gången. Det är tillåtet för andra att rida samtidigt om inte annat anges i kalenderbokningen, till exempel om det är en hel grupp som rider samtidigt.

Tränare ska godkännas i förväg. Tränare ska visa bevis för att han/hon betalar F-skatt och har en ansvarsförsäkring. Som tränare betraktas person som står på eller invid ridbanan och ger instruktioner.

Den som anlitar ej godkänd tränare kan bli av med sitt ridbanekort och får ej tillbaka några pengar.

Förfrågan om tränare görs till This is a mailto link  Bifoga bevis om F-skatt och ansvarsförsäkring vid förfrågan.

Regler i ridhuset

• Knacka och invänta svar innan du går in i ridhuset
  • Kläder och annat ska hängas på krokarna i hörnet. Sargen ska vara fri från prylar
  • Ridning ska ske under tystnad
  • Hjälm ska alltid bäras när man sitter till häst
  • Vid ridning i båda varv håller man till höger vid möte. Håll ett avstånd på cirka tre meter till det mötande ekipaget. Vid många ryttare i ridhuset rider ryttarna i samma varv
  • Skritt och andra stillastående rörelser rids innanför fyrkantsspåret
  • Ryttare på volten lämnar företräde för dem på fyrkantsspåret
  • Longering och tömkörning är endast tillåtet i lilla ridhuset under de tider som stora ridhuset är ledigt
  • Hästar får ej vara lösa i manegen annat än vid löshoppning som arrangeras av ridskolans personal
  • Ridskolan har företräde till alla ridbanor. Vid fint väder kommer ridskolans lektioner sannolikt att förläggas på utebanan istället för ett av de ridhus som är bokat. Tillgång finns då till antingen stora eller lilla ridhuset. Max två banor kan vara bokade samtidigt bortsett från vid tävlingar då samtliga banor kan bokas.
  • Hundar är ej tillåtna i manegen eller på läktaren samtidigt som det är hästar i ridhusen
  • Efter avslutat ridpass, meddela när du tänker lämna ridhuset så att andra är beredda
  • Mocka efter dig i och utanför ridbanorna. Har du kommit med transport måste du också mocka på parkeringen om det kommit spillning där
  • Är skottkärrorna fulla så hjälps vi åt att tömma dem i en container eller på gödselplattan vid stallet
  • Kom ihåg att släcka efter dig om du går sist och se till att ytterdörren stängs ordentligt. Innerdörren kan lämnas öppen
  • Framtaget material ska tas undan direkt efter ridpasset
  • Alla träningar och aktiviteter, såväl i grupp som privata, som anordnas på ridbanorna arrangeras av föreningen och publiceras i kalendern som återfinns på föreningens webbplats
  • Privatryttare har inte möjlighet att boka ridhuset, det har endast ridskolan
  • Hoppning och arbete med bommar är endast tillåtet på specifika hopptider (se kalendern)
  • Föreningens policyer om hästhållning och annat gäller samtliga hästar som vistas på anläggningen
  • Om du eller din häst orsakar en skada på ridhusvägg/staket eller annan inredning är du skyldig att omgående informera ridskolans personal om detta

Den som inte följer reglerna kan avhysas från anläggningen och nekas fortsatt tillträde utan att återfå erlagd avgift.

Uppdaterad: 20 AUG 2018 16:17

Det nya stallet byggs nu och skulle enligt planen vara klart för inflyttning i november 2018. Det är dock försenat så inflyttning kommer försenas en bit in på 2019.