Stallregler - Järfälla RF - Ridsport - IdrottOnline Klubb

Stallregler

• Alla som rider måste ha godkänd ridhjälm och sko med klack. Vi rekommenderar säkerhetsväst och ridanpassade kläder om ej ridkläder. Långt hår ska vara uppsatt i tofs och ridning i linne eller med piercingar/stora örhängen eller tuggummi är ej tillåtet pga skaderisken.

• Det är viktigt att vi jobbar för att hålla lugn och ro i stallet för att behålla hästarnas glada humör. Barnvagnar är ej tillåtet och alla barn under 12 år som är i stallet måste ha hjälm på sig vid hantering av hästar.

• Vad gäller utdelning av häst får de mindre barnen (där stallvärdarna hjälper till) välja hästar. Övriga grupper blir tilldelade hästar av sin instruktör som skriver upp detta på vita tavlan i stallet.

• Hästarna får gärna matas med äpple och morot (undvik helst socker och ”hästgodis”). Är det någon häst som inte bör ges godis informerar vi om det.

• Alla hästar ska vara uppbundna vid hantering, de hästar som står i box binds med säkerhetsknut (ca 50-60 cm) i gallret mot stallgången, ej dörren, och de som står i spilta spänns fast med dubbla grimskaft i sidorna med huvudet ut mot stallgången. Instruktörerna vänder hästarna en halvtimme innan respektive hästs ridlektion börjar. När hästarna står med svansen mot stallgången vill vi att de får stå ifred, återigen för att behålla deras glada humör.

• Hästarna måste vara helt rena från lera och strö när de sadlas och tränsas. Följande ordning tillämpas vid iordningställande inför ridlektion: borstning, ev benskydd, sadling, tränsning. Rakt omvänd ordning efter ridpasset. Är hästen svettig ska den svampas av och lämnas utan svettmärken. Glöm inte att kratsa hovarna.

• Har du med egen borste eller annat så får dessa saker inte ha varit i andra stall eller måste ha tvättats med Virkon först.

• Hästarnas utrustning är vald och anpassad efter varje häst. Egen utrustning får endast användas efter godkännande av personalen.

• Grimma och grimskaft får inte hänga i gallret och dingla mot marken efter att grimman tagits av då hästar i värsta fall då kan trassla in sig med en hov. Grimma och grimskaft ska läggas i krubban/fästas i gallret eller hängas på krok utanför box/spilta.

• Sadelgjorden ska alltid sättas i det lösaste hålet vid sadling i stallet. Den dras sedan åt ordentligt före uppsittning i ridhuset. Detta är mycket viktigt för att hästarna inte ska koppla ihop sadeln med obehag och därmed bli sura och aggressiva när man kommer med sadeln. Ge gärna hästen en extra klapp när du spänner sadelgjorden och ta mjukt ett hål i taget.

• Den kalla årstiden har hästarna täcken på sig. De ska knäppas upp bakifrån och fram när täcket tas av och knäppas framifrån och bak när täcket sätts på. Ingen häst har bensnören som behöver knäppas upp.

• Hästarna leds med tygeln kvar på halsen och ett grepp om båda tyglarna med höger hand ca 40 cm från bettet.

• När hästar passerar stalldörrarna ska båda dörrarna vara ordentligt uppställda och fasthaspade så att ingen riskerar att fastna med stigläder el dyl.

• Elever bör ha klätt av sig ytterkläder före uppsittning. I undantagsfall får elev klä av sig till häst, då enbart när instruktören håller i hästen. Hjälmen får absolut inte tas av när eleven sitter till häst.

• Tygeln ska vara kort och spöet ska hållas i vänster hand vid uppsittning. Innan ryttaren landar med rumpan mjukt i sadeln bör båda fötterna vara på plats i stigbyglarna. Stiglädren justeras med tån i stigbygeln.

• När du ridit klart, var då noggrann med att sköta av din häst ordentligt. Den varma årstiden ska hästen både svampas (där den är svettig) och borstas av. Den kalla årstiden enbart borstas. Lämnas den med smuts eller svettmärken kan det bli skavsår i värsta fall.

• Även hästens utrustning måste lämnas i ett rent och fint skick, korrekt upphängt på sin krok. Kontrollera att du inte glömt någon utrustning på hästen eller i boxen/spiltan innan du går hem samt att boxdörren är ordentligt stängd.
Uppdaterad: 01 SEP 2016 11:06

Det nya stallet byggs nu och ska vara klart för inflyttning i november 2018.