Fokusområden

Anläggning

Att anläggningen är ett av våra fokusområden är givet eftersom vi nu under flera år arbetat för att få en modern anläggning och nu har fått gamla stallet renoverat och ett helt nytt stall.

En hel del arbete återstår där ridhusen behöver tas om hand och utomhusmiljön komma i ordning, dels med markarbeten och dels när det gäller säkerheten.

Syftet med detta fokusområde är att nå målet att bli en kvalitetsmärkt ridskola och at upprätthålla det. Vi ska ha en god hästhållning, en rationell drift, en god arbetsmiljö, en god säkerhet, en välkomnande, trivsam och lärande miljö på anläggningen.

Barn och ungdomar

Andelen medlemmar som upp till 25 år är knappt 70 procent. Vi tycker att det är självklart att vi ska lägga fokus och kraft på att ge dem både en bra utbildning och en bra fritidssysselsättning. Detta sker inom flera områden, inte minst ridskolan, men också genom att vi har äskat och fått utökat bidrag till fritidsledare, genom att vi utbildar ungdomsledare hos Svenska Ridsportförbundet, genom att vi utbildar dem i föreningsfrågor, genom att det ordnas aktiviteter och mycket annat.

Syftet med detta fokusområde är bland annat att få fler unga engagerade i föreningsverksamheten, att behålla fler längre när de blir äldre, ge unga möjlighet att utvecklas, få kamrater och känna gemenskap samt vara en trygg och drogfri miljö.

Ridskola

Ridskolan är vår främsta prioritet. Att vi fokuserar på den är säkert en självklarhet. Några syften med det är att erbjuda en hästutbildning med hög kvalitet inom hästsportens grenar, ge människor kunskap så att de kan förstå och hantera hästar, främja hälsan för ryttare, erbjuda en meningsfull fritid för alla åldrar i en drogfri miljö, vara en grund för ledarskap och kommande yrkesverksamma i hästbranschen samt en attraktiv verksamhet i kommunen.

Ridskoleverksamheten ansvarar ridskolechefen för tillsammans med sin personal. Det är de som planerar, genomför och följer upp allt vad gäller lektioner, hästar, elever etc.

Uppdaterad: 06 FEB 2019 08:14 Skribent: Carina Carlsson

Det nya stallet byggs nu och skulle enligt planen vara klart för inflyttning i november 2018. Det är dock försenat så inflyttning kommer försenas en bit in på 2019.