Foto: Järfälla kommun

Nya möjligheter med nytt stall

Ritningar över stallen

Här kan du se aktuella ritningar över både det nya stallet och hur det blir efter att det gamla stora har byggts om. Observera att detta ej är de slutgiltiga ritningarna. Ändringar kan ske, men det ger ändå en bild av stallen när det är klart.

Klicka på bilderna så öppnas de i större format.

Nya stallet, plan 1 Nya stallet, plan 2

Frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bygget av det nya stallet. Framöver kommer vi att fortsätta att fylla på allt eftersom vi får fler frågor och har fler svar.

Hur många hästar kommer att få plats?

Det blir 28 boxar i det nya stallet, alla dimensionerade för fullstora hästar. Vi har också föreslagit ytterligare två uteboxar för hästar som behöver bo utomhus, men detta är ej klart ännu.

Det innebär att det när allt är klart kommer att finns plats för 48 ridskolehästar.

Varför byggs ett nytt stall?

Det gamla stallet var slitet och omodernt. Många hästar stod i spiltor. Boxar till alla, en ren och säker miljö behövs. Genom en helrenovering har vi nu sedan febaruari 2017 ett mycket fint stall. Dock tar boxar mer plats än spiltor så därför behövs ytterligare ett stall.

För ridelever finns inga möjligheter att byta om och ingen dusch. Nu finns ett omklädningsrum men inga duschar. I det nya stallet kommer det att finnas omklädningsrum med dusch för både damer och herrar.

Personalens lokaler finns i nyrenoverade gamla stallet, så de har redan fått bra utrymmen.

Vi har heller inte några ändamålsenliga lokaler för kurser och liknande, vilket vi nu kommer att få i form av en teorisal.

Vad kostar det?

Kommunen har anslagit 83 miljoner till projektet efter ytterligare anslag mot tidigare budgeterat, bland annat därför att det gamla stallet blev mycket dyrare att renovera än planerat då det var i sämre skick än man först trott. Förseningen av det nya stallet har också inneburit att det blir dyrare.

Modernt stall ger rationell skötsel

Ett ridskolestall med så många hästar tar förstås tid att sköta. När vi har studerat hur andra anläggningar arbetar har vi lärt oss att det inte bara finns ett enda sätt att göra saker på. Ett genomtänkt och noga planerat arbete kan göra stor skillnad.

Bland annat kommer vi att ha utmockningsband i nya stallet som innebär att man öppnar en lucka i golvet för att mocka ut istället för att köra många lass med tunga kärror varje dag. I gamla stallet finns tyvärr inte möjlighet till utmockningsband.

Även på andra områden, exempelvis utfodring och sopning av stallet, finns olika sätt att arbeta för att dels minska tidsåtgången och dels minska den fysiska belastningen på personalen.

Det är bättre för personalen att slippa tunga lyft så att det inte uppstår framtida problem och istället lägga tiden man sparar på hästarna.

När börjar det byggas?

Nybygget har börjat under senhösten 2017.

När ska det vara klart?

Det beräknades tidigare vara klart i november 2018, men är försenat och beräknas nu vara klart en bit in på 2019.

Var ska det nya stallet ligga?

Det kommer att ligga på baksidan av gamla stallet. Det nya stallet kommer att byggas i samma stil som den tidigare ladugården. Se skiss längst ner på sidan.

Situationsplan nya stallet

Vad händer med de stall som redan finns?

Det gamla stallet har totalrenoverats och kommer främst att vara stall för ponnyerna. Där kommer också att finnas personalrum precis som idag.

Det lilla stallet kommer inte att förändras i det här skedet och i framtiden användas för personalens hästar och alltså inte ingå i ridskoleverksamheten.

Kommer ridskolan att vara igång under byggnadstiden?

Ja.

Har du en fråga? Välkommen att ställa den till oss på This is a mailto link

Uppdaterad: 19 APR 2018 15:31

Det nya stallet byggs nu och skulle enligt planen vara klart för inflyttning i november 2018. Det är dock försenat så inflyttning kommer försenas en bit in på 2019.