Funktionär

Vi söker funktionärer till tävlingar 29 april

Vi behöver hjälp med funktionärer denna dag och det finns uppgifter för alla, med eller utan erfarenhet av hästar och tävling. Det är ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om hur det går till på tävling och bra förberedelser innan du själv ska ut och tävla. Det är också ett roligt sätt att umgås med nya och gamla kompisar.

Vi börjar tidigt på morgonen och tävlingarna pågår hela dagen. Du kan anmäla dig till hela dagen eller del av dagen. Det som passar dig helt enkelt.

Funktionärsutbildning 22 april

Vi kommer ha en funktionärsutbildning den 22 april kl. 15.00 för nya funktionärer och även för de som varit med tidigare och som vill ha en repetition. Anmäl dig till Anna Ström på This is a mailto link

Att vara funktionär

Vi behöver även hjälp att göra ordning banan kvällen innan. Vill du baka eller laga något gott som vi kan sälja i serveringen så blir vi jätteglada. Alla intäkter går rakt tillbaka in i verksamheten.

Att vara funktionär är ett roligt sätt att umgås och lära sig olika saker.

Vi arrangerar regelbundet tävlingar i föreningen och för att kunna genomföra detta, behöver vi medlemmars stöd inför, under och efter tävling. Årets tävlingar hittar du här om du vill se när det kommer att behövas hjälp av funktionärer.

Alla intäkter från våra tävlingar, både startavgifter och från serveringen, går direkt in i verksamheten.

Att vara funktionär är en mycket bra förberedelse för att själv ska kunna börja tävla då du lär dig mycket om hur det går till på tävling.

Varje år utser vi ”Årets funktionär”. Utmärkelsen går till en person som utmärkt sig med sina insatser på våra tävlingar under året. Vinnaren får ett diplom och ett hemligt pris samt presenteras på vår webbplats, i nyhetsbrev och sociala medier.

Det krävs ingen direkt tidigare erfarenhet av hästar eller ridning för flera av våra funktionärsuppgifter; det finns uppgifter för alla och alla behövs. Dock vill vi hålla en hög servicenivå, så det är viktigt att vara glad och trevlig.

Vissa funktionärer har mer ansvar och andra mindre. För att vara på banan behöver man ha mer erfarenhet av hästar, gärna tävlat själv så att du vet hur man tänker som ryttare (men det är inget krav, vi lär dig). Vi lär också alla funktionärer att bygga bana och vad som är viktigt att tänka på kring våra ekipage under tävlingen. Är du ny som funktionär får du någon rutinerad vid sin sida. Det ska vara säkert och roligt att vara funktionär.

Funktionärsuppgifter:

• Tävlingsledare
  • Funktionärsansvarig
  • Speaker
  • Speaker-assistent
  • Teknik/ljud/musik
  • Serveringsansvarig (inköp och iordningställande i café dagen innan)
  • Serveringspersonal
  • Kök (laga mat/baka till servering)
  • Sekretariat
  • Parkeringsvärd
  • In/utsläpp, dörröppnare
  • Framridning, framhoppning
  • Banchef
  • Banpersonal
  • Banbyggare (om möjligt dagen innan)
  • Flaggare
  • Tidtagare
  • Löpare
  • Domarsekreterare
  • Domaransvarig
  • Prisansvarig
  • Fotograf
  • Städning (innan, under och efter)
  • Säkerhetsansvarig
  • Sjukvårdare

Funktionärshandbok

För våra funktionärer har vi tagit fram en handbok som du hittar här.

Arbetspass

Dagen delas upp i flera pass: morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll beroende på storlek på tävling/antal starter och med andra ord hur lång dagen blir.

Du kan boka upp dig på flera pass under dagen.

Morgonpasset hjälper till att förbereda och efermiddagspassen hjälper till att plocka undan.  Det går även bra att anmäla sig att hjälpa till dagen innan för att bygga banan eller att handla/baka/laga mat till serveringen.

Klädsel

Reflexvästar finns att låna för alla funktionärer. Vill du ha egen klubbtröja eller klubbjacka går det såklart bra.

Har du några frågor, funderingar, idéer eller önskemål, kontakta Anna Ström som är funktionärsansvarig eller Christina Lundström på This is a mailto link eller 0709-266 123 (Anna).

Vill du vara med? Välkommen att anmäla dig här!

När du anmäler dig till att vara funktionär kan du välja inom olika områden du vill hjälpa till. Vi tittar alltid på dina önskemål när vi planerar och ser sedan till att alla funktioner är bemannade på mest lämpliga sätt. Meddela oss alltid i god tid om det är en uppgift som du absolut inte kan utföra.

Vi välkomnar alla åldrar men är du under tolv år så behöver du ha en hästvan vuxen med dig.

Uppdaterad: 18 MAR 2018 12:50
Skribent: Tävlingskommittén

Det nya stallet byggs nu och ska vara klart för inflyttning i november 2018.

Viktigt om smittspridning

Kvarka och andra smittor dyker ibland upp på olika ställen, bland annat ridskolor. Det kan bli förödande för verksamheten.

Här får du veta vad du ska tänka på för att vi ska undvika smittor