Funktionär

Att vara funktionär är ett roligt sätt att umgås och lära sig olika saker.

Vi arrangerar regelbundet tävlingar i föreningen och för att kunna genomföra detta, behöver vi medlemmars stöd inför, under och efter tävling.

Att vara funktionär är en mycket bra förberedelse för att själv ska kunna börja tävla då du lär dig mycket om hur det går till på tävling.

Varje år utser vi ”Årets funktionär”. Utmärkelsen går till en person som utmärkt sig med sina insatser på våra tävlingar under året. Vinnaren får ett diplom och ett hemligt pris samt presenteras på vår webbplats, i nyhetsbrev och sociala medier.

Det krävs ingen direkt tidigare erfarenhet av hästar eller ridning för flera av våra funktionärsuppgifter; det finns uppgifter för alla och alla behövs. Dock vill vi hålla en hög servicenivå, så det är viktigt att vara glad och trevlig.

Vissa funktionärer har mer ansvar och andra mindre. För att vara på banan behöver man ha mer erfarenhet av hästar, gärna tävlat själv så att du vet hur man tänker som ryttare (men det är inget krav, vi lär dig). Vi lär också alla funktionärer att bygga bana och vad som är viktigt att tänka på kring våra ekipage under tävlingen. Är du ny som funktionär får du någon rutinerad vid sin sida. Det ska vara säkert och roligt att vara funktionär.

Funktionärsuppgifter:

• Tävlingsledare
  • Funktionärsansvarig
  • Speaker
  • Speaker-assistent
  • Teknik/ljud/musik
  • Serveringsansvarig (inköp och iordningställande i café dagen innan)
  • Serveringspersonal
  • Kök (laga mat/baka till servering)
  • Sekretariat
  • Parkeringsvärd
  • In/utsläpp, dörröppnare
  • Framridning, framhoppning
  • Banchef
  • Banpersonal
  • Banbyggare (om möjligt dagen innan)
  • Flaggare
  • Tidtagare
  • Löpare
  • Domarsekreterare
  • Domaransvarig
  • Prisansvarig
  • Fotograf
  • Städning (innan, under och efter)
  • Säkerhetsansvarig
  • Sjukvårdare

Funktionärshandbok

För våra funktionärer har vi tagit fram en handbok som du hittar här.

Arbetspass

Dagen delas upp i flera pass: morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll beroende på storlek på tävling/antal starter och med andra ord hur lång dagen blir.

Du kan boka upp dig på flera pass under dagen.

Morgonpasset hjälper till att förbereda och efermiddagspassen hjälper till att plocka undan.  Det går även bra att anmäla sig att hjälpa till dagen innan för att bygga banan eller att handla/baka/laga mat till serveringen.

Klädsel

Röda klubbtröjor eller svarta västar med text ”funktionär” på ryggen. Vid regn: regnjackor för funktionärer utomhus. Gula reflexvästar till parkeringsvärdar. Förkläden i serveringen.

Har du några frågor, funderingar, idéer eller önskemål, kontakta Malin (funktionärsansvarig) på This is a mailto link

Vill du vara med? Välkommen att anmäla dig här!

När du anmäler dig till att vara funktionär kan du välja inom olika områden du vill hjälpa till. Vi tittar alltid på dina önskemål när vi planerar och ser sedan till att alla funktioner är bemannade på mest lämpliga sätt. Meddela oss alltid i god tid om det är en uppgift som du absolut inte kan utföra.

Funktionärsutbildning

Som ett steg i att kunna arrangera fler och bättre tävlingar framöver och kvalitetssäkra våra tävlingar, vill vi erbjuda alla våra medlemmar att lära sig mer om uppgiften att vara funktionär vid tävling. Därför arrangerar vi regelbundet funktionärsutbildning (minst en gång per år).

När du har genomgått funktionärsutbildning erhåller du ett diplom och ett funktionärskort. Att erhålla funktionärskort innebär vissa förmåner i tävlingscafét. Erbjudandet är lite olika beroende på typ av tävling och du får  information om det inför varje tävling.

Vid utbildningen får du också en handbok med information om vad som är viktigt att tänka på och vad det innebär att vara funktionär i JRF.

Vi har åldersgräns 12 år för våra funktionärer. Är du yngre går det bra i sällskap av förälder eller annan ansvarig vuxen person.

Får du förhinder på tävlingsdagen ser vi gärna att du själv försöker hitta en ersättare (för att hjälpas åt) i första hand. Du är viktig!

Kommande funktionärsutbildningar:

Den 25 och 26 september höll vi höstens funktionärsutbildningar. Vi återkommer med ytterligare utbildning framöver.

Välkommen att anmäla ditt intresse för funktionärsutbildning här.

Kursens innehåll:

• Tävlingskommittén
  • Olika typer av tävlingar
  • På tävlingsplatsen
  • Funktionärsuppgifter
  • Planering inför tävling
  • Tävlingsdatabasen/Equipe/Administration
  • Bygga bana
  • Tävlingsregler
  • Priser och rosetter
  • Första hjälpen
  • Förväntningar och våra mål

Vi kommer även att göra studiebesök vid en eller flera stora tävlingar i Stockholmsområdet under hösten.

Uppdaterad: 27 SEP 2016 08:52
Skribent: Tävlingskommittén

Viktigt om smittspridning

Kvarka och andra smittor dyker ibland upp på olika ställen, bland annat ridskolor. Det kan bli förödande för verksamheten.

Här får du veta vad du ska tänka på för att vi ska undvika smittor