Christas Minnestävling

Järfälla Ryttarförening har instiftat en klubbtävling till minne av vår kära, tidigare ordförande Christa Löwl.

Alla kan vara med, från grön nivå till svart, stora som små!

Det blir en fin avslutning på terminen där du får chansen att visa vad du har lärt dig. Ta gärna med dig familjen!

Ridskoleelever får dressyrprogram efter gruppnivå och höjd i hoppning efter individ och häst. Nivåer utom vit och svart deltar utom tävlan. Det blir lite likt en pay and jump/pay and ride som är en chans att öva in ett program eller hoppa en bana under tävlingslika förhållanden. Bara att komma ihåg den kluriga vägen kan vara svårt när man ska tävla första gången och i denna tävling välkomnar vi även nybörjarna.

Tävling enligt reglerna för KM för elever på vit och svart nivå samt för privatryttare. Det blir ej tidshoppning utan stilbedömning i hoppning, vilket kommer att ändras även till året KM i reglerna.

Det kommer att finnas instruktör på banan och ordinarie hjälptyglar ska användas.

Datum och tid

Datum för 2019 kommer inom kort.

LC:2 och hoppning (vit nivå ridskoleelever)

Vinnaren får pokal och medalj med inristat namn som hängs upp i glasskåp i föreningens lokaler. Rosetter enligt TR.

LB:1 och hoppning (svart nivå ridskoleelever)

Ponny privatryttare

Häst privatryttare

Rosett för felfri runda i hoppningen.

Alla deltagare får ett diplom och ett omdöme med positiva kommentarer från domaren.

Klädsel

Klubbfärger (rött, svart, grått och vitt)

Ponny

Dressyr

Grön och blå nivå: Dressyrryttartest med elever som rider i grupp om fyra med ledare där det behövs. Protokoll med omdöme samt diplom.

Här hittar du programmet.

Röd och gul nivå: Dressyrprogram (skapat av instruktör) med bland annat lättridning istället för nedsittning för att underlätta för hästar och ryttare. Protokoll med poäng samt diplom.

Här hittar du programmet.

Vit och svart nivå ponny: LC:2 (2015), KM-regler

Vit och svart nivå häst: LB:1 (2015), KM-regler

Privatryttare: Enligt KM-regler

Hoppning

Grön, blå, röd och gul nivå: Banhoppning likt blåbärshoppning fast med bommar på marken för de yngsta eleverna. Fokus på att rida en bana, blickenm, vägen etc. En kortare bana för nivå grön och blå (med ledare) och en lite längre bana för nivå röd och gul (utan ledare).

Vit och svart nivå: 50-70 cm

Privatryttare: Enligt KM-regler, men även lägre höjder enligt önskemål som anges i anmälan. Ej på tid. Stilbedömning.

Häst

Dressyr

Röd och gul nivå: Dressyrprogram (skapat av instruktör)

Vit nivå ponny: LC:2, KM-regler

Svart nivå: LB:1, KM-regler

Hoppning

Vit och svart nivå, 50-70 cm. För att vara med krävs att du rider på minst vit nivå.

I de lägre klasserna kommer domaren att vara en instruktör eller en rutinerad elev.

Vilka får vara med?

Alla som vill kan anmäla sitt intresse. Antalet platser är dock begränsat till hur mycket ridskolehästarna kan arbeta denna helg. Om intresset är stort så går vi i turordning, först till kvarn, men med det undantaget där vi i Tävlingskommittén vill ge förtur till funktionärsteamet.

Viktiga funktionärsuppgifter

Alla som deltar ska även delta som funktionär enligt gällande schema. Schemat göras eftet startlista så att inget krockar. Det gäller både privatryttare och ridskoleelever. De som rider på förmiddagen hjälper t.ex. till med att bygga staket och bana på morgonen. De som rider på eftermiddagen hjälper till med att bygga bort staket och bana. Alla behöver hjälpa till denna dag för att kunna genomföra detta och det är ett krav för att kunna anmäla sig. Det är också en härlig gemenskap vi gärna vill välkomna dig till!

För att få vara med på våra klubbtävlingar behöver du också ställa upp som funktionär vid andra tävlingstillfällen under året. Ju fler vi är som hjälps åt, desto fler tävlingstillfällen blir det. Genom din anmälan förbinder du dig också att delta som funktionär vid minst en till tävling under 2017.

Om det finns någon funktionärsuppgift som du inte kan genomföra så meddela oss vid anmälan.

Alla som är med ska också bidra med något ätbart till servering som vi kan sälja. Detta för att slippa köpa så mycket till vår servering och istället öka våra intäkter till tävlingsverksamheten. Du kan välja valfritt bakverk eller att laga funktionärsmat.

Funktionärsmat ska vara något enkelt som kan stå på värme i EN kastrull. Den här helgen blir det en enkel vegetarisk pasta med tomatsås och grönsaker (recept skickas ut, så kan fler bidra till att fylla på kastrullen).

Om du är yngre än tolv år så måste du ha en vuxen med dig när du är funktionär, exempelvis mamma eller pappa.

Kostnad

Kostnaderna för 2019 kommer framöver.

Sista anmälningsdag

Arrangör

Tävlingskommittén, Järfälla Ryttarförening

Har du frågor är du välkommen att höra av dig via e-post till This is a mailto link

Anmälan stängd.

Vi ser fram emot en härlig tävlingsdag till minnet av Christa!

Vem var Christa?

För er som inte vet vill vi gärna berätta vem som har namngett vår nya klubbtävling.

Christa Löwl var ordförande för Järfälla Ryttarförening 2011-2015. Hon var uppväxt och bodde i Kallhäll, en äkta Järfälla-bo. Redan i ungdomen var hon politiskt engagerad och fortsatte att vara det under större delen av sitt liv på olika sätt. Engagerad var ett ord som beskrev henne väl.

Hon delade intresset för hästar och ridning med sin dotter och det var genom att de började på ridskolan som hon också kom in i föreningen.

Christa var en äkta föreningsmänniska och en skicklig politiker och hon gjorde alltid ett genuint arbete med stor hängivenhet. Hennes övertygelse var ofta stark och hon kunde konsten att driva en sak i mål genom att få andra att lyssna och förstå, inte minst genom att hon själv var duktig på att lyssna.

Att modernisera ridskolan stod högt på hennes agenda och det var hon som träget arbetade för denna sak och till slut lyckade få politikerna i Järfälla kommun att förstå värdet av upprustningen och att idrotten måste erbjuda lika villkor för utövarna.

Det är alltså henne vi har att tacka för att vi nu har fått det gamla stallet renoverat och att det nya byggs, vilket är den största händelsen i föreningens och ridskolans snart 60-åriga historia. Hon tog det från att öppna dörrarna till att få beslutet i hamn i ett enigt kommunfullmäktige i slutet av 2013.

Vi har skapat tävlingen i hennes namn till hennes minne.
Uppdaterad: 17 JUN 2017 10:30 Skribent: Tävlingskommittén