Stallet snyggaste byggnaden

18 DEC 2019 19:21
Miljö- och bygglovsnämnden i Järfälla kommun har utsett nya stallet på Säby gård till Järfällas snyggaste byggnad 2019.
  • Skapad: 18 DEC 2019 19:21

Den nya stallet, som stod färdigt 2019, har utsetts till Årets Byggnadsmärke för 2019.
– Stallet i Säby har lyckats med att kombinera modern arkitektur med vår historia, det har dessutom anpassats till gårdens klassiska system, säger Anders Berg, stadsarkitekt på Järfälla kommun, som varit med i urvalsarbetet av nomineringarna, till tidningen Mitt i Järfälla.

Motiveringen lyder:
"Det nya stallet i Säby är ett exempel på genomtänkt arkitektur som tar in sin omgivning men inte låter sig slukas av den. Stallet lånar den traditionella ladans proportioner och kulör men har en modern tolkning i gestaltningen, främst genom den liggande lockläckten och monokrom färgsättning. Volymen är något oregelbunden, men detta hålls samman genom att taket förblir i samma vinkel.

Placeringen av den nya byggnaden fungerar väl och känns naturlig i sin tvärställdhet mot befintligt stall."

Även 2017 var det det då nyrenoverade gamla stallet på Säby gård som blev vinnare av Byggnadsmärket i Järfälla.

Foto: Carina Carlsson