Catrin tar över som kassör

23 JUN 2020 09:35
Anki Schönning-Perotti har varit kassör i föreningen sedan hösten 2016. Hon har gjort ett mycket stort arbete som vi aldrig kan tacka henne nog för. Nu lämnar hon över kassörsuppdraget till Catrin Andreasson. Anki stannar kvar i styrelsen som ledamot
  • Skapad: 23 JUN 2020 09:35

- Det har varit fantastiskt spännande och roligt samtidigt som det har varit mycket arbete och tuffa tider ibland, säger Anki.

Hösten 2016 hade vi precis kommit igång med ridskolan och det fanns mycket att göra. För det första var vår ekonomi snäv och då gällde det att hålla i slantarna och göra rätt prioriteringar. Alla rutiner och system skulle på plats och det har alltid varit viktigt för oss att sköta ekonomin på ett korrekt och rationellt sätt, vilket Anki tagit ett stort ansvar för. Hon skötte också under lång tid all bokföring och löner, helt ideellt.

När det växte sig stort tog Anki initiativ till att anlita en bokföringsbyrå, vilket har fallit mycket väl ut och inneburit en välskött ekonomifunktion och god service till våra medlemmar.

Anki önskade avgå som kassör inför årsmötet som ju dock inte blev av och som vi ännu inte vet när vi kan genomföra.

Catrin kom in i styrelsen i samband med årsmötet 2019 och har sedan dess engagerat sig i många frågor, inte minst ekonomin. Sedan hösten 2019 är hon ansvarig för budget och uppföljning och bit för bit har hon också blivit insatt i fler områden och lärt sig om föreningen och specifikt de ekonomiska delarna.
- Det återstår fortfarande en del för mig att lära mig, men jag känner mig trygg med att ta över och dessutom finns ju Anki kvar.

Catrin arbetar på ett globalt IT-bolag i rollen som koncernredovisningchef för Europa, Mellanöstern, Asien och Oceanien men har tidigare även haft roller bland annat som finance manager och business controller i olika typer av bolag.

Ankis engagemang har framförallt grundat sig på att ge barn och ungdomar möjligheten att umgås med hästar och lära sig att rida.
- Jag red tidigare på ridskolan och har även haft egen häst under några år, så jag vet hur värdefullt det är för barn och unga att få vara med hästar. Det är också viktigt att vi har en sund verksamhet på alla sätt med god kamratskap, att vi lever efter sunda värderingar, att vi har bra vuxna förebilder och erbjuder en bra utbildning som stimulerar till allsidiga häst- och ridkunskaper, säger Anki.

Catrin rider på ridskolan och har också egna hästen Luke i medlemsstallet. Även Catrins dotter rider på ridskolan sedan flera år tillbaka.
- Jag är imponerad över hur Anki och andra som tagit ansvar under dessa år har kunnat få detta att fungera så bra. Utan stora ideella insatser från några personer, exempelvis Anki, hade det inte varit möjligt. Verksamheten är välskött och jag är hedrad över att få ta över och ser fram emot att fortsätta i samma anda. Precis som Anki ser jag främst värdet för barn och ungdomar, säger Catrin.

Catrin till vänster och Anki till höger på bilden.