Nu har vi flyttat in!

13 FEB 2017 13:10
Nu det gamla stallet äntligen invigt. Cirka 250 personer kom på invigningen och det var många "åh" och "wow" som hördes. Nu har vi ett stall med bra miljö och vi har plats för tjugo hästar till så att vi kan dubbla verksamheten framöver.
  • Skapad: 13 FEB 2017 13:10

Efter mycket arbete och tålamod är nu stallet på bottenvåningen av gamla stallet äntligen klart.  Det var många förväntansfulla medlemmar och andra intresserade som väntade ivrigt utanför stallet där våra alltid lika glada och trevliga stallvärdar tog emot. Sedan fylldes stallet snabbt där alla kunde gå runt och titta och glädjas tillsammans.

Delar av styrelsen och föräldrakommittén redo att ta emot alla på invigningen. Foto: Malin Häll Löfvenius

Alltid lika redo är våra stallvärdar som även denna tag var värdar i stallet. Här är några av dem. Foto: Malin Häll Löfvenius

Strax innan klockan slog ett samlades många utanför, nyfikna och ivriga att äntligen få se hur det blivit i det gamla stallet efter renoveringen. Där var också många glädjefyllda möten. Foto: Malin Häll Löfvenius

Invigningen förrättades av föreningens ordförande Carina Carlsson tillsammans med Mika Metso (s), ordförande i Kultur-, demokrati- och fritidsnämnden i Järfälla kommun och ridskolechefen Anna-Carin Janson. På plats från kommunen fanns också Wilhelm Eriksson (s), vice ordförande i Kultur-, demokrati- och fritidsnämnden samt Bo Majling, programchef i nämnden. Att detta är en viktig satsning för kommunen är tydligt och förmedlades ännu en gång genom det Mika Metso sa till åhörarna och nu fortsätter satsningarna på hästsporten i Järfälla och på Säby gård genom att vi kommer allt närmare byggstart av det nya stallet. Mer exakt besked om det väntas inom kort.

Carina Carlsson, Mika Metso och Anna-Carin Janson välkomnade alla. Foto: Malin Häll Löfvenius

Mika Metso (s), ordförande i Kultur-, demokrati- och fritidsnämnden i Järfälla kommun, ledde in den första hästen i stallet, Ushi. Ushi är en häst som vi nyligen har köpt och alltså en av de tjugo nya som vi hoppas kommer att trivas hos oss. Foto: Malin Häll Löfvenius

Det röda bandet klipptes gemensamt av Mika Metso och Carina Carlsson, ordförande i Järfälla Ryttarförening. Foto: Malin Häll Löfvenius

'

Mycket folk och härlig stämning på en riktigt efterlängtad invigning. Foto: Malin Häll Löfvenius och Anna-Carin Janson

Föräldrakommittén bjöd på fika och vår sponsor Hööks som nyligen öppnat en butik i Barkarby (i samma hus som Plantagen) höll i en uppskattad tävling. Agria kom också och sponsrade även våra nya tjugo kommande hästar med varsitt schabrak och varsin grimma.

Härliga bullar och vad passade bättre en sådan här dag än röda hjärtan?! Foto: Malin Häll Löfvenius

Bevarad men nytt och modernt

Samtidigt som mycket har bevarats i det Q-märkta stallet är också mycket nytt. Den vackra panelen som bland annat finns i entrén har renoverats och fått en mjukt gul färg. Dörrarna är gråbruna och mitt i stallgången sitter nu ett vackert par av spegeldörrar. Stora ansträngningar har gjorts för att bevara kulturminnet samtidigt som det ska vara modern och praktiskt.

Den vackra panelen är bevarad. Foto: Carina Carlsson

Ljust och luftigt

I den stora stalldelen har taket blivit högre och belysningen blivit mycket god med gott om lampor i taket. Väggarna är i varmgul färg och boxinredningen i gråbrunt med svarta galler. I stallet finns nu bara boxar. Krubborna går att öppna från utsidan. Ny ventilation är på plats och många noterade den fräscha luften i stallet. Det är nu plats för tolv hästar i den stora delen.

Kontor för personalen

Det gamla stallkontoret har fått sin panel renoverad och målad i samma gula färg som övrig panel och på golvet ligger nytt klinker. Här kommer personalen att ha ett kontor som för dagen inte var inrett.

Nya uttag och strömbrytare i antik stil. En läcker detalj. Foto: Carina Carlsson

Ordning på prylarna

Sadelkammaren är öppen och rymlig, utan mellanväggar. Här finns gott om plats för både utrustning och för att sköta utrustning. Den är renoverad från golv till tak och här sitter helt nya sadel- och tränshängare.

Efterlängtad toalett

Toaletten är totalrenoverad och mycket efterlängtad då vi under höstterminen endast har haft tillgång till toalett i lilla ridhuset.

Plats för foder

Utrymmet mellan de olika stalldelarna är inte avsett för hästar utan där kommer vi att förvara foder. Det är stora mängder, cirka 2,5 ton per vecka, som hästarna (om det är ponnyer) ska äta, så det gäller att ha det nära tillgängligt.

Största förändringen

Den lilla stalldelen var många eniga om erbjöd den största förändringen med de åtta rymliga boxarna. Fönstren hade inte hunnit monteras till invigningen men detta sker de närmaste dagarna så att det blir beboeligt för hästar. Fönstren är specialbeställda i gjutjärn i antik stil.

Detaljer återstår

Några detaljer återstår fortfarande. Bland annat ska även ytterdörrarna och dörrpartierna renoveras, vilket kräver en varmare temperatur över några dygn och inte minst ska det in nya gjutjärnsfönster i hela stallet.

Övervåningen klar i vår

Nu fortsätter renoveringen av övervåningen där det ska bli klubbrum och omklädningsrum för barn och ungdomar, förråd och personalutrymmen. Det beräknas klart i slutet av april. Och så väntar vi på byggstarten och ser fram emot ett helt nytt stall att inviga framöver!

Stort tack till alla som gjort detta möjligt!

E-post: This is a mailto link

Lektionsschema

Klicka här för att komma till lektionsschemat.

E-post: info@jarfallaryttarf...