Information angående coronaviruset

Den senaste informationen från Svenska ridsportförbundet hittar du här:

Vi följer löpande den information som kommer från ridsportförbundet både nationellt och från vårt distrikt.

Under julhelgen fick vi också information från Järfälla kommun angående specifika
rekommendationer i region Stockholm. Vi har därför uppdaterat vad som gäller för ridskolan den närmaste tiden. Vissa saker känner ni igen, andra är nya.

Ridskolans hästar behöver röra på sig och är vanedjur. Ridning i grupp en den motionsform som hästarna är vana vid och som säkerhetsmässigt passar bäst både för hästar och ryttare. Av djurskyddsskäl är det inte bra för hästarna att stänga ner verksamheten och bara ridas i mindre omfattning och gå ut i hagen. Vi fortsätter därför att hålla igång ridningen i de vanliga grupperna där ni alla känner till rutinerna sedan tidigare. Start för nya grupper och andra extra aktiviteter skjuts framåt och kan starta tidigast efter 24 januari.

Bara befintliga grupper

Grupper som skulle startat nu i januari men där starten skjuts fram får separat mejl-utskick om detta.

Man får man endast rida i sin ordinarie grupp. Man får alltså inte sälja, köpa eller byta någon lektion. Detta innebär att vi i praktiken väldigt sällan är max-antal i grupperna. Under december månad så har grupperna sällan överstigit 8 med detta förfarande. Platser i grupper där någon avbokat permanent ersätts inte med nya ryttare från kön så länge restriktioner råder.

Avbokas lektioner så kommer vi att hålla reda på två avbokade lektioner per person och vi kommer att försöka ordna någon form av igenridning framåt våren. Exakt hur det kan se ut är för tidigt att säga.

Detta gäller överallt

Undvik att åka kollektivt till ridskolan.

Stanna hemma om du har sjukdomssymptom. Anser personal att du verkar vara sjuk får personal skicka hem dig

Stanna hemma om personer i ditt hushåll har sjukdomssymtom

Följ de regler om karantän som gäller om du själv eller någon i ditt hushåll har bekräftad corona.

Byt om hemma för att minska vistelse i omklädningsrum.

Hur gör vi på plats på ridskolan

Klubbis, pentry och andra gemensamma utrymmen fortsätter att vara stängda. Stallvärdar och skötare får tyvärr inte komma till stallet annat än för ridning i sin ordinarie grupp.

Endast de som ska rida sin lektion får vistas på anläggningen. Det som gäller är max ca 30 minuter innan ridlektionen och vid behov nödvändig tid efteråt för att ta hästen till stallet och sköta om den efter ridningen.

Yngre barn som behöver medhjälpare (nivå grön och blå) får bara ha EN medhjälpare/förälder med sig som måste komma från samma hushåll. Behöver någon hjälp med hästen av annan person i personalen så lämnar ni hästen och låter den personen vara ensam i boxen med hästen.

En person i boxen gäller! Ett barn och medhjälpare från samma hushåll kan dock vara inne i boxen samtidigt.

Max 2 personer samtidigt i sadelkammaren – håll minst hästlängds avstånd. Tvätta endast bettet, stanna ej för att putsa utrustningen.

Ridning sker för tomma läktare med undantag för elever på grön och blå nivå som endast får ha en person med sig från samma hushåll. De som ska rida nästa lektion får vänta utanför ridhuset.

Att tänka på vid ridlektionen

Följ ridlärarens instruktioner. Varje elev hanterar sin egen jacka genom att hämta och lämna den på hängaren. Tänk till på hur du klär dig. T.ex. inte ha din skyddsväst över jackor eller tjocka tröjor.

Behöver du hänga av dig kläder under ditt ridpass måste du sitta av och lämna kläderna på hängaren själv.

Följ ridlärarens instruktioner när ni gör hästbyte. Den som lämnar hästen ställer sig i förväg på hästens högra sida. Den som tar över, tar över på vänster sida.

Under lektionstid ska dörrar till stall och ridhus vara öppna i så stor utsträckning som möjligt när det är säkerhetsmässigt genomförbart för att ännu mer efterlikna utomhusmiljö.

Stora ridhuset ska användas vid de tillfällen när något ridhus är ledigt eftersom det är bättre plats där.

Tillsammans ser vi till att vi kan fortsätta att ha verksamheten öppen och se till att våra hästar mår bra utan att vi sprider smitta mellan oss människor. Vi väntar alla på bättre tider men håll ut tillsammans!

Vid frågor: kontakta din ridlärare eller verksamhetschef Anna Tholander

Håll alltid en hästlängds avstånd!

Uppdaterad: 31 DEC 2020 16:24

E-post: ridskolan@jarfallary...